onsdag 17. juni 2009

Sommerens bokvalg

Nå er sommerferien innen rekkevidde for de fleste, og lange dager på stranda venter. Jeg har aldri vært noen lesehest, men om sommerne hender det jeg leser masse. Så nå har jeg funnet tre bøker jeg skal lese i nærmeste framtid. Det skal være sagt at det er min kjære tante som tar med bøkene på ferie, jeg skal bare låne dem. Som sagt tidligere likte jeg "Tusen strålene soler" veldig godt, og disse tre bøkerne er av samme tema. Jeg blir glad om noen av dere har lest de og kommenterer hva dere syntes, så jeg vet hvilken jeg skal begynne på;

Drømmehjerte av Cecilia Samartin
"Castros revolusjon på Cuba i 1956 skiller de to bestevenninnene Alicia og Nora. Mens Nora flytter til USA med familien blir Alicia igjen og opplever fattigdommen som preger landet under Castros regime. Flere år senere blir Alicia alvorlig syk, og Nora bestemmer seg for å reise til Cuba for å hjelpe henne."

Denne boka gleder jeg meg veldig til å lese. Elsker slike fortellinger. Fattigdom og krig. Historier jeg vet kan ha skjedd. Det setter så dype spor. Etter å ha lest "Tusen strålene soler" ville ikke tankene mine forlate de menneskne i boka. Jeg var besatt i flere dager. Slike bøker liker jeg. De som sette spor i meg, som jeg får noe utav.

Stjernesamleren av Suzanne Fisher Staples
"Den 12 år gamle jenta Najmah bor i en liten landsby i Afghanistan sammen med familien sin. Najmah blir alene da moren og lillebroren blir drept i et amerikansk flyangrep, ikke lenge etter at faren og broren er blitt tvunget til å gå inn i Taliban. Hun bestemmer seg for å finne dem, og forkledd som en gutt begynner hun på en vanskelig ferd over grensen til Pakistan."

Ja, denne boka gleder jeg meg til å gå løs på. Samme sjanger er det, og nesten samme tema. Hehe, det blir mye god lesing i sommer. Can't wait to get started.



Drageløperen av Khaled Hosseini
"Året er 1975, og tolv år gamle Amir fra Kabul ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Amirs venn Hassan lover å hjelpe til. Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Amir misunner likevel hans naturlige mot, og ikke minst hans plass i farens hjerte. På turneringsdagen skjer det noe katastrofalt som gjør at guttene mister kontakten med hverandre. Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først etter mange år vender Amir tilbake til Afghanistan. Kanskje dette er hans sjanse til å gjøre opp for seg."

Denne har vel de fleste hørt om, og mange lest. Jeg gleder meg stort!

Jeg kommer nok til å skrive noe om bøkene når jeg har lest de, om hva jeg synes om de å slikt. Har du lest noen av de, i såfall, hvilken burde jeg lese først? Ha en lekende fin sommer alle sammen!


4 kommentarer:

  1. Du burde se filmen og lese boken til Twilight, elske den serien :)

    SvarSlett
  2. Æ har lest Drageløperen, og "Tusen strålende soler" :D
    JA, enig med Camilla, du burde lese Twiligth-serien! Æ har i allefall blidd hekta selv om æ ikke vanligvis e så glad i sånn fantasy-aktige bøker..:D

    Stine
    PS. God sommer og kos dæ i Afrika!

    SvarSlett
  3. hehe, ja vi prøve no å få til. Men e mye man må være to stk på for å finne alle tingan :p Syns du skal komme en dag å hjelpe meg med det :p Har dokker 100% på alt sammen eller?

    SvarSlett
  4. sv: Ja ,det e bare å komme å hjelpe meg, ta med alle sticken du har :p Skal tvinge folk til å spille.

    SvarSlett