onsdag 17. juni 2009

Teoriprøven!

Ja, nå er det gjort. I går var jeg på trafikkstasjonen for å ta teorien. Jeg hadde så lyst å klare den før vi dro på ferie, og i allefall før jeg begynner på skole igjen. Det var målet mitt. Forrige helg tok jeg teoriboka fatt å begynte å lese. Jeg leste og leste og leste. Det tok meg ikke lange tida før jeg var igjennom hele boka, og med å betale litt på proven.no for å øve på spørsmålene der. Jeg var ferdig å lese i helga, så det tok meg bare en uke med litt lesing hver dag. Det lønnet seg fordi

JEG KLARTE TEORIPRØVEN TIL BIL PÅ FØRSTE FORSØK!

Grunnen til at jeg er så stolt, er fordi jeg ikke trodde jeg skulle klare det. De fleste jeg hører om plages med denne testen. Jeg hadde riktig nok 4 feil, men det kan jeg leve med. Samtlige feil var faktisk under temaene fremkommelighet og regulering av trafikk. 3 på den første og en på den andre. De spørsmålene jeg bommet på vet jeg hva var, og det var spørsmål som hadde med vurdering av forskjellige situasjoner i mens man kjører bil. I mitt lille hode har jeg stor tro på at dette er kunnskap jeg blir å lære når jeg lærer meg å kjøre bil. For teorien bak har jeg jo nettopp lært meg. Hurra for meg.

Jeg har funnet ut at det eneste som hjelper er å lese. Lese å lære det man leser. Jeg skjønner ikke de som drar å prøver å ta den uten å ha lest, men et håp om at man skal kunne vite noe og gjette seg til resten. For det første er det ganske vanskelig, og for det andre blir man ikke en så sikker trafikant som man kan bli. Det er min oppfordring til alle. Les, øv, og lær alt du måtte kunne få bruk for ute i trafikken!

1 kommentar: