fredag 26. februar 2010

En grønn hverdag?

En ting jeg har begynt å tenke på etter at jeg ble gravid er hvor viktig miljøvennlige produkter er for barna våre. Det er viktig for meg å gi jenta vår en best mulig start på livet. Nei, jeg kommer ikke til å ta totalt av med økologisk mat, klær, madrasser, sengtøy og alt annet som er, for det har vi rett å slett ikke råd til. Men jeg velger å lese fagstoff for å kunne ta mer informerte valg i fremtiden. Jeg har ikke råd til å leve en helt grønn hverdag, men jeg kan gjøre litt for miljøet! Er mye inne på gronnhverdag.no for å lese om mer miljøvennlige produkter, og også hva man burde styre helt unna. Dette gir meg håp. Hvis alle kunne gjøre litt hver, så hjelper det verden i det lange løp.


Hvilke babyprodukter vi skal bruke er et tema jeg har utforsket mye den siste tiden. Det er viktig for meg at produktene ikke inneholder noen farlige, allergifremkallende, hormonforstyrrende, eller miljøbelastende stoffer, og heller ikke parfyme, da dette ikke er bra for den myke babyhuden. Det er forsåvidt ikke bra for voksen hud heller.

Etter å la lest mye om temaet har jeg faktisk funnet ut at det merket jeg fra før hadde tenkt å gå for, er et av de beste! Alle Libero sine produkter er svanemerket og anbefalt i den store pleieprodukttesten til Grønn Hverdag fra sent på året 2009. De fikk terningkast 6. De minste bleiene til Libero er også svanemerket. Hvor bra er vel ikke det? Man trenger jo ikke betale svinmye penger for å være litt miljøvennlig, og santidig spare babyhuden for mange unødvendige stoffer. Mange av de vanlige merkene som finnes i dagligvarebutikkene her i landet kan være like bra. Det handler om å finne ut hvilke.


Vi skal minimere bruken av produkter så langt det lar seg gjøre, og ikke bruke shampoo eller såpe når jenta vår er spebarn. Kun olje i badevannet når det trengs, og litt sinksalve på sår stump. Vi skal heller ikke bruke våtservietter hjemme, bare kluter og rent vann. Jeg har ingen tro på at vi mennesker faktisk trenger alt vi smører på oss daglig. Jeg bruker selv ikke såpe når jeg dusjer, bare olje.

Jeg vet at man ikke kan lese seg frem til alt når det gjelder barnestell og oppdragelse, for ingen barn er like og reagerer likt. Men jeg mener bestemt at om man har rikelig med informasjon, kan man ta et informert og mer riktig valg. Alt for mange blir styrt av "god" reklame kjøpt av penger. Jeg oppfordrer alle til å tenke over miljøet og hva akkurat du kan gjøre for å spare det. Vi kan alle gjøre litt.

4 kommentarer:

  1. Så flink du e Stine :)

    SvarSlett
  2. Stolt av deg ! ;)

    SvarSlett
  3. Hei! Takk for koselig kommentar på bloggen min!

    Jeg er helt enig med deg. I mitt hus bruker vi kun vanlig vaskekluter og vann når vi vasker de små. Som gjerne blir en del ganger om dagen...
    Det er nok mye vi kan endre på, men litt av gangen :-)

    God helg!

    SvarSlett
  4. Hei Stine :-)

    Koselig blogg du har.Blogg er så bra for da kan man se hvordan dere har det når dere bor langt borte.
    Så det er høydepunkt hos meg når eg leser tanteunger sine blogger.

    Kos dere, så sees vi vel snart i Målselva, eller her på bloggen :-)
    Klem fra " aleksanders" tante AnnChristin:-)

    SvarSlett